Alles nur geklaut

Das ist dann wohl Pop. Ewiges Zitieren, Abspickeln und Neuinterpretieren von älteren Werken. Obwohl kein Hörer ihrer Musik, so bin ich doch verblüfft über Beyoncé: in ihrem neuen Video ‚Countdown‘ bedient diese sich an etwas, was man jetzt vielleicht eher nicht erwartet hätte, nämlich Anne Teresa De Keersmaeker legendäres Tanzstück ‚Rosas danst Rosas‘, einem Meilenstein der zeitgenössischen Tanzgeschichte. Interessant, eine populäre Umsetzung dieses Tanz-Klassikers zu sehen. Nur fraglich, ob De Keersmaeker darauf Credits bekommt, geschweige denn davon wusste?

— EDIT —

So schnell kanns gehen, jetzt hat auch der Guardian davon Wind bekommen:

http://www.guardian.co.uk/stage/2011/oct/10/beyonce-dance-moves-new-video

Wie zu erwarten wusste De Keersmaeker nichts von Beyoncés neuem Video und ist dementsprechend enttäuscht:

„What’s rude is that they don’t even bother about hiding it. They seem to think they could do it because it’s a famous work … Am I honoured? Look I’ve seen local school kids doing this. That’s a lot more beautiful. (…) I didn’t know anything about this. I’m not mad, but this is plagiarism.“

Beyoncés Ko-Produzentin Adria Petty ist vor allem entzückt, dass ihr so etwas wie zeitgenössischer Tanz zusagen könnte. So was aber auch.

„I brought Beyoncé a number of references and we picked some out together. Most were German modern-dance references, believe it or not. But it really evolved.“

So ein Arbeitsprozess kann ja gut und gerne spontan entstehen und es ist sicher auch nichts dagegen einzuwenden, zeitgenössischen Tanz als Inspirationsquelle zu entdecken und ihn so im Idealfall auch einer breiteren Öffentlichkeit näher zu bringen. Trotzdem reden wir hier von einem Kunstwerk, dessen man sich einfach schamlos bedient hat, ohne der Urmutter dieses Stücks gebührend Würdigung zu zollen. Petty spricht von ‚evolved‘, was ja so zu lesen wäre, dass aus einem bestehenden Werk etwas neues gemacht wird. Hier aber haben wir nichts als eine identische Kopie des Originals (bzw. gleich mehrerer Originale). Was also in der Musik längst normal ist, muss auch für andere Sparten gelten. Auch wenn man die große Beyoncé ist.

So. Schließlich aber hier De Keersmaekers Pressemitteilung, die keinem Kommentar mehr bedarf:

„Like so many people, I was extremely surprised when I got a message through Facebook about the special appearance of my two choreographies – Rosas danst Rosas (1983) and Achterland (1990) in Beyoncé’s new videoclip Countdown. I was asked if I were now selling out Rosas into the commercial circuit…
When I saw the actual video, I was struck by the resemblance of Beyoncé’s clip not only with the movements from Rosas danst Rosas, but also with the costumes, the set and even the shots from the film by Thierry De Mey. Obviously, Beyoncé, or the video clip director Adria Petty, plundered many bits of the integral scenes in the film, which the videoclip made by Studio Brussel by juxtaposing Beyoncé‘s video and the Rosas danst Rosas film gives a taste of. But this videoclip is far from showing all materials that Beyoncé took from Rosas in Countdown. There are many movements taken from Achterland, but it is less visible because of the difference in aesthetics.
People asked me if I’m angry or honored. Neither, on the one hand, I am glad that Rosas danst Rosas can perhaps reach a mass audience which such a dance performance could never achieve, despite its popurality in the dance world since 1980s. And, Beyoncé is not the worst copycat, she sings and dances very well, and she has a good taste! On the other hand, there are protocols and consequences to such actions, and I can’t imagine she and her team are not aware of it.
To conclude, this event didn’t make me angry, on the contrary, it made me think a few things.
Like, why does it take popular culture thirty years to recognize an experimental work of dance? A few months ago, I saw on Youtube a clip where schoolgirls in Flanders are dancing Rosas danst Rosas to the music of Like a Virgin by Madonna. And that was touching to see. But with global pop culture it is different, does this mean that thirty years is the time that it takes to recycle non-mainstream experimental performance?
And, what does it say about the work of Rosas danst Rosas? In the 1980s, this was seen as a statement of girl power, based on assuming a feminine stance on sexual expression. I was often asked then if it was feminist. Now that I see Beyoncé dancing it, I find it pleasant but I don’t see any edge to it. It’s seductive in an entertaining consumerist way.
Beyond resemblance there is also one funny coincidence. Everyone told me, she is dancing and she is four months pregnant. In 1996, when De Mey‘s film was made, I was also pregnant with my second child. So, today, I can only wish her the same joy that my daughter brought me.“
Anne Teresa De Keersmaeker October 10th, 2011
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